My Blog List

Friday, March 2, 2018

MEMORIES 2 ROEST

Zoals in mijn vorige blog al aangekondigd ben ik de laatste twee weken erg druk geweest met mijn tweede Memories Roest quilt.

Van een  goede vriendin heb ik afgelopen zomer al mijn brieven teruggekregen die ik vanaf onze komst op Saba in de tachtiger en negentiger jaren aan haar heb geschreven.
Van een van deze brieven die is geschreven op briefpapier met een tekening van een Sabaans huisje, dat je indertijd hier kon kopen, heb ik een thermofax laten maken die ik op deze quilt wilde gebruiken.
Deze vriendin overleed erg plotseling enkele weken geleden en op de ochtend van haar afscheid, waar ik helaas niet bij kon zijn. heb ik ter nagedachtenis aan haar, deze thermofax afgedrukt op de roestlap.

Maar eerst nog wat foto's van andere Memories/herinneringen die ik in deze quilt wilde gebruiken.



Tijdens het vele en lange wachten in de Nederlandse ziekenhuizen heb ik o.a. een stukje van een van bovengenoemde brieven op een lapje geborduurd.



Veel materiaal had ik niet in Nederland. Met geschroeid citroensap heb ik toen portretten geborduurd.
In een stukje keukenrol, dat als ondergrond diende, zag ik het landschap van de Flevopolder vanwaar we indertijd naar Saba zijn vertrokken.
 Met gel op een stukje katoen geplakt en wat borduursteken aangebracht.



Terwijl Gied in het ziekenhuis lag hield ik op gebruikte en gedroogde koffiepads een soort kort dagboekje bij. 
Die wilde ik gebruiken op kleine roest vierkantjes die ik 2 jaar geleden tijdens de expositie in Beaujolais had zitten borduren.
Zal ik de pads tussen de vierkantjes leggen of...



....er toch maar bovenop.
De keuze valt op de laatste mogelijkheid.



De koffie pads wat opgevuld en machinaal op de vierkantjes genaaid.
Daarna met acrylic wax bewerkt, waardoor de tekst behoorlijk vervaagde, maar och zo gaat het immers ook met onze gedachten.


Op een nieuwe roeststrook met een sjabloon de tekst Memories 2 geverfd en later langs de randen van de letters doorgestikt.


Mijn silhouet wat ik onlangs op het  quiltje Reflectie voor de FifteenbyFifteen groep  heb gebruikt, vind ik ook hier van toepassing.


Dan breekt de ochtend aan dat ik de thermofax van mijn brief kan printen.



De vierkantjes met de hand opgenaaid en de strook daarna machinaal gequilt.



De silhouetten gemaakt van bruine batikstof en met vliesofix opgestreken.


Een randje boven langs de tekst...



.. en ook het Flevolandschap er met de hand op geborduurd.



De huisjes, hekken en mijn silhouetten machinaal gequilt en op de silhouetten  een beetje goudverf aangebracht.


Tenslotte nog een groot deel met de hand gequilt.




En dan is dit is het uiteindelijke resultaat.



5 comments:

  1. Mooi Els, en wat een herinneringen komen er langs als je zo bezig bent. Je hebt alles een mooi plekje gegeven en er een stuk van waarde voor jezelf van gemaakt.

    ReplyDelete
  2. Mooi Els! Leuk je gebruik van de koffiepads, ik ben daar momenteel ook mee bezig, maar weer anders dan dat jij doet.

    ReplyDelete
  3. Een hele lange weg vol met mooie herinneringen! Wat heb je er een prachtig werk van gemaakt. Een werkje om te koesteren!

    ReplyDelete
  4. Oh Els...such a powerful story of your friendship, and the unique and beautiful artwork you've created to preserve many memories!

    ReplyDelete
  5. Wat verdrietig Els, maar wat mooi om zo met het afscheid van je lieve vriendin bezig te zijn.

    ReplyDelete