My Blog List

Sunday, October 1, 2017

DEUR no #5 INDIA FifteenbyFifteen

Afgelopen woensdag moesten we er ons tenslotte bij neerleggen dat het, ondanks alle pogingen, niet zal gaan lukken om voorlopig terug naar Saba te gaan.
Het duurt nog tot eind oktober voordat KLM weer op Sint Maarten gaat vliegen.
Het vliegveld is door de orkaan Irma volledig verwoest en is voorlopig een militair vliegveld waar geen commerciƫle vluchten mogen landen.
Aangezien Gied zijn operatie midden november plaats zal vinden betekent dit, dat we nog wel een paar maanden in Nederland zijn.
Na even flink slikken gaat de knop om en begeef ik me spoorslags naar de dichtstbijzijnde 
naaimachinehandel om wat allernoodzakelijkst materiaal aan te schaffen, zodat ik aan het werk kan.
Eind september is de tweemaandelijkse "reveal" van onze FifteenbyFifteen club en ik wil dan toch maar proberen om ook mijn bijdrage te leveren.
De serie van vijf, waar we al maanden mee bezig zijn, wordt deze maand afgerond.
Nog ruim twee dagen heb ik om mijn laatste deur in deze serie te maken.
Hieronder het uiteindelijke resultaat en vervolgens zal ik, zoals gebruikelijk het hele proces laten zien.




Al een poos geleden had ik besloten om voor de laatste deur het thema India te kiezen.
Het ontwerp was al gemaakt op Saba, maar dat heb ik nu dus niet bij de hand.




Eerst een tekening op ware grote gemaakt.
15"x15"
38 x 38 cm.



Vloeipapier uit een schoendoos bespoten met paarse metallic acrylinkt
die ik in Birmingham had gekocht en gouden acryl verf.



Daarna een stuk oud laken ingesmeerd met witte plak aangelengd met water.
Het vloeipapier flink gekreukt, weer wat uitgevouwen en tenslotte met dezelfde plak op de stof
uitgestreken.
Dat mag een nachtje drogen en dan wordt dit "fabric paper" mijn ondergrond.




In Birmingham had ik pakketje "Doorway-Stitch project" 
van Wendy Dolan gekocht.
Aangezien mijn doelstelling voor deze serie was om verschillende oppervlakte-technieken uit te proberen wilde ik deze techniek hiervoor gebruiken.



Om te beginnen allerlei soorten witte stof met een verschillende structuur in repen scheuren en knippen.
Gelukkig vond ik, behalve katoen en canvas nog wat verbandgaas en een babyluier.



Alles vastzetten met een kleine zigzagsteek.
De paarse verf erop gespoten en verder bewerkt met twee soorten bruine acrylverf.


Hier overheen de deur machinaal geborduurd.



De gouden tyvek boog boven de deur die ik in gedachten had was geen succes, daarom vervangen
door twee "gouden" pilaren. 


Nog een extra randje om de deur en deze ingeverfd met gouden acryl.



Mijn silhouetten op de andere deuren zijn allemaal zwart, maar helaas heb ik geen zwart lapje in voorraad, maar gelukkig wel een heel donker paars.
De sluier van deze Indiase dame is doorgestikt, maar dat is helaas op de foto niet te zien.
Als accent een heel klein beetje goudverf aangebracht.


Langs de pilaren met de hand zijden koord genaaid.


Voor de trappen heb ik nog wat paarse handgeverfde lapjes die ik onlangs van een lieve vriendin kreeg. (Nogmaals dank Marie-jette).


Een sjabloontje gemaakt voor elke trap en het met stijfsel bespoten lapje om het sjabloon gestreken.
Als de trappen klaar zijn machinaal de schaduwen erop geborduurd.



Bloempotten met vliesofix erop gestreken en ook de plantenstelen machinaal geborduurd.


Met groen en rood krijt aangegeven waar ik bloemen wil borduren en kraaltjes aanbrengen.


De vele groene knoopjes steken hebben zowat blaren op mijn vingers opgeleverd.



De bloemen in de rechter bloempotten zijn klein geknipte stukjes stof.
Het hartje is vastgezet met de naaimachine en vervolgens met de hand een kraaltje erop genaaid.

Het was werken tegen de klok, maar het is gelukt om net op tijd klaar te zijn.



Hieronder tenslotte mijn vier andere deuren in de serie.





Nu maar eens kijken hoe ik verder aan de slag kan.
Het vraagt aardig wat aanpassing als je maar weinig materiaal tot je beschikking hebt, maar we zullen maar denken dat het goed is voor de creativiteit.




6 comments:

  1. Prachtig Els!(als je nog spullen,materialen zoekt vraag me gerust.Ik heb een grote voorraad)!

    ReplyDelete
  2. Graag wil ik je wat materiaal sturen Els. Geef maar aan wat je zou willen.

    ReplyDelete
  3. Prachtige deur en dat in zo'n korte tijd en zonder al je atelierspullen, petje af. Mijn spullen zitten nog ingepakt, maar komende maand komen ze tevoorschijn. Roep maar als je iets nodig hebt.

    ReplyDelete
  4. Super, dat je ondanks alle oponthoud en materiaal beperkingen toch zo'n fraai werk hebt gemaakt! Een heel bijzondere verwerking!
    Mocht je wat nodig hebben, laat maar even weten!

    ReplyDelete
  5. Fijn Els dat je weer aan de slag bent. Geeft afleiding.

    ReplyDelete
  6. Prachtig Els en wanneer gaan de deuren symbolisch open?

    ReplyDelete