My Blog List

Monday, August 8, 2016

ARCHITECTUUR met sjabloon.


Het thema voor ons tweemaandelijks quiltje van de  Fifteen by Fifteen  groep
was ditmaal: 

"ARCHITECTUUR met gebruikmaking van een sjabloon".

Mijn quiltje was al eind mei af, maar ik mag het pas nu hier laten zien.

Sinds we in 1987 op Saba zijn komen wonen ben ik al onder de indruk van de mooie originele Sabaanse huizen/cottages met hun rode daken, witte muren, groene of rode luiken, maar vooral van de prachtige decoratieve dakranden in verschillende motieven ook wel "gingerbread" genoemd.
Deze "gingerbread" randen gaan terug tot het Victoriaanse tijdperk en zijn door de Europeanen naar het Caribisch gebied gebracht.
Ik wilde enkele motieven van deze randen gebruiken voor de sjablonen.



Dit is het uiteindelijke resultaat.


Hieronder laat ik zien hoe het tot stand is gekomen.


Eerst een katoenen lap doorweekt met water en met zeer verdunde stofverf met een spons beschilderd.




Een ontwerp gemaakt met behulp van foto's uit het boek :Saban Cottages" van mijn buurvrouw Heleen Cornet.


Dakrand en hekwerk motieven overgenomen uit het boek 
"The monuments of Saba" van F. Brugmans.


Ik besluit om het werk op te delen in vier onderdelen.



Het eerste gingerbread sjabloon is uitgesneden en wordt met witte stofverf op de blauwe ondergrond geschilderd.




Een tweede sjabloon uitgesneden.



Het sjabloon op witte katoen in de vorm van een voorgevel gelegd ...



en er met grijze verf  een schaduw omheen geverfd.



Weer terug naar het eerste sjabloon.
De verf is intussen droog...



en het sjabloon is inmiddels verder uitgesneden.
De openingen worden nu met bruine verf bewerkt om een steenstructuur door te laten.



Sommige cottages zijn nog gebouwd met originele stenen.



Het tweede huisje wordt verder afgewerkt....



en er komt nog een derde huisje met gingerbread versiering bij.





 Tenslotte nog een vierde voorgevel.


Ook het woord Saba wordt met een sjabloon met stofverf aangebracht, omringd met 
verschillende soorten groene wol in hele kleine stukjes geknipt en bedekt met chiffon.




Als alles bij elkaar komt ben ik allesbehalve tevreden over de indeling...



en laat tenslotte twee huisjes weg.



 In het boek van Brugmans vind ik het originele plaatsnamenbord van het dorpje 
Windwardside...



...wat ik op de lichtbox overtrek op katoen en invul met stofverf.



Dat heeft nog wel wat versiering nodig.



Met een stempel sponsje wat groene verf aangebracht..


en paillettenafval is een prima sjabloon voor bloemetjes.



Voor de rechterbovenkant maak ik een nieuwe rand.



Dit keer eerst met gesso en daarna met witte acrylverf eroverheen.



Ook schilder ik een kolibrie op de stof en omring hem eveneens met stukgeknipte groene en rode wollen draden.



Met de naaimachine wat gras aangebracht rond het bord..



en tenslotte nog wat rode bloemen met groene hartjes.



De cottage krijgt nog een grijs geschilderd stoepje en
ook dat wordt omringd met wat bloemen.




De groene strook bedekt mooi de aanhechting..



en het symbolische witte kantje dat de naad in het midden van de linkerkant 
bedekt is nog net aan de bovenkant van de foto te zien.

Het was een heel gepuzzel om tot een goede indeling te komen, maar uiteindelijk ben ik wel tevreden met het resultaat.





4 comments:

  1. Och Els wat een mooi werkje ik zie een hele nieuwe serie voor me... Leuk dat we mee mogen kijken bij het proces!

    ReplyDelete
  2. Ik vind het toch zo knap dat de ware quilter zich niet uit het veld laat slaan bij een enkele tegenvaller. Met wat gepuzzel heb je ook dit quiltje weer tot een prachtig einde gebracht. Altijd bijzonder om te zien hoe het proces (soms met vallen en opstaan) verlopen is.

    ReplyDelete
  3. Weer een heel nieuw ontwerp en verwerking van een Saba quiltje , er komt natuurlijk een hele serie uit voort? Prachtig!

    ReplyDelete
  4. Hei Els, wat heb je het proces weer mooi in beeld gebracht en met een prachtig eindresultaat. Geweldig die bewerkte randen aan de daken, dat heb je hier in Noorwegen ook zo mooi. Leuk om te zien dat je je hele werk hebt omgegooid en daar goed uit bent gekomen.

    ReplyDelete