My Blog List

Sunday, May 24, 2015

ZWOLLE : CREMER IN VERF

De stevige verkoudheid die me al een paar dagen in zijn greep had begon wat op te klaren,
dus besloot ik, op deze mooie Eerste Pinksterdag, een bezoek te gaan brengen aan museum de Fundatie in Zwolle. 
Er is daar een overzichtstentoonstelling van de schrijver/schilder Jan Cremer: 
"Cremer in verf 1954-2014"



Vanuit het station is het hooguit 10 minuten lopen en ik passeer een paar mooie gevels




Al snel komt de grote koepel van de Fundatie in zicht.



Hij glinstert prachtig in het zonlicht


en maakt onderdeel uit van het oude museumgebouw.



Ibiza nr. 708   uit 1962



Uit zijn New Yorkse periode, ook in de zestiger jaren, stammen de tulpen schilderijen.



Red Horse   Berlijn 1984



Symphonie in 19 colors 1998

Hoe dit werk is ontstaan, in samenwerking met Mengelberg de dirigent, is prachtig te zien in de film die gedraaid wordt.




The sea, the sky, the earth, the wind  2005






Sahara storm 2012



Aurora 2014

Zijn latere werk spreekt me toch het meest aan.
Al met al een aanrader wanneer je in de buurt van Zwolle mocht zijn.
De tentoonstelling is nog te zien tot 23 augustus.


Vanuit de koepel heb je een prachtig overzicht over een deel van Zwolle.


1 comment:

  1. Inderdaad een bijzonder museum! Ik was er al enkele keren, maar deze tentoonstelling kan ik jammer genoeg niet gaan zien. Gewoon geen tijd meer om naar Zwolle te gaan, is nogal ver voor mij. Maar gelukkig kan ik zo ook genieten van de werken van Jan Cremer!

    ReplyDelete