My Blog List

Wednesday, October 15, 2014

ORKAAN GONZALO

Afgelopen zondag ging het er op lijken dat de tropische storm Gonzalo die vanaf de Atlantische Oceaan onze richting op kwam toch wel erg dicht in onze buurt zou komen.
Aangezien het een tropische storm was maakten we ons niet al te veel zorgen, maar maandag in de loop van de ochtend werd het steeds duidelijker dat hij ons zou aandoen en dat hij in kracht ging toenemen.
Onder het motto "Better safe than sorry" gingen we toch maar aan de slag om alles wat kan "vliegen" binnen te zetten.



Ook aan de vogeltjes was te zien dat er iets op komst was. Ze bleven zich in enorme aantallen tegoed doen aan het door ons dagelijks opgehangen suikerwater.
Maar uiteindelijk moet die fles toch naar binnen.



Tenslotte besluiten we toch maar om alle ramen dicht te maken en met een extra stang te barricaderen.
Inmiddels was bekend dat Gonzalo, zodra hij ons zou raken, een cat. 1 hurricane (118 km per uur- windkracht 12)  zou zijn.
Hij ging echter heel erg langzaam en in het verleden hebben we al diverse keren meegemaakt dat hij dan snel opbouwt en zomaar uit kan groeien naar een cat. 3 of hoger. We hebben helaas teveel ervaring met dit soort krachtige orkanen om niet erg op onze hoede te zijn. 




Tsja en wat doe je dan als de wind om het huis giert. Ik heb maar eens geprobeerd of ik, op een canvasje geschilderde, vissenstaart met goud metallic garen kon borduren. Het is wel erg moeilijk om de schubben dan een beetje regelmatig te krijgen. deze poging dus maar even gestaakt.

Gelukkig was het een orkaan met een kleine omvang en in de loop van de avond was het ergste al voorbij. De volgende ochtend bleek dat het eiland geen schade had opgelopen, behalve dan dat we het opgespoten zand van het strand bij de Cove Bay weer kwijt zijn.
Met een paar uurtjes waren we weer helemaal op orde.
Op St. Maarten is de klap wat harder aan gekomen en schijnt er aardig wat materiële schade te zijn.



Intussen alweer lekker bezig aan mijn tweede schildpad, die zijn voltooiïng nadert.
Op vriezerpapier wat vissensjabloontjes gemaakt....








en met paintsticks en Inktense potloden aangebracht.
Bovendien nog wat waterplanten van boombast en koraal van lutrador en tyvek opgenaaid.





en dan is het alweer tijd om te genieten van de zonsondergang.


5 comments:

  1. Lijkt me doodeng! Daar kun je toch niet aan wennen? En jij gaat gezellig handwerken??....knap hoor.

    ReplyDelete
  2. Wat een geluk , dat het niet echt erg is geworden. Toch een angstig avontuur!
    Maar het heeft een mooi handwerk opgeleverd!

    ReplyDelete
  3. Door alle nieuwsberichten heb ik aan jullie gedacht. Gelukkig is het mee gevallen bij jullie en ik zie dat je creativiteit er nog onder heeft geleden.

    ReplyDelete
  4. Ik heb aan je gedacht! Fijn te horen dat het uiteindelijk mee viel.

    ReplyDelete
  5. Lijkt me verschrikkelijk eng zo'n storm!
    Ik denk niet dat ik dan rustig aan het werk zou kunnen, maar alsmaar in de stress zitten totdat het over is.
    Maar misschien went het een beetje als het vaker gebeurd, geen idee.
    Gelukkig geen gewonden of ernstige schade.

    ReplyDelete