My Blog List

Tuesday, July 29, 2014

MOOI ZOOI

Een oud-leerling van me uit Lelystad begeleidt al jaren kunstenaars met een verstandelijke beperking in Jans Pakhuys in Amersfoort.
Het atelier is een onderdeel van zorgorganisatie Amerpoort.
Elk jaar verschijnt van deze kunstenaars de Amerpoort kunstagenda met hun nieuwste werken.
Er zijn ook al diverse tentoonstellingen geweest in verschillende musea in Nederland o.a. het Singer Museum in Laren en Ons' Lieve Heer op Solder.

Dit jaar wordt er geĆ«xposeerd in het Jopie Huisman museum in Workum Friesland met de titel 
MOOIZOOI.

'De kunstenaars hebben zich laten inspireren door het werk van Jopie Huisman en op karton, schildersdoek, stoelen en koffers hun eigenzinnige visie op het "alledaagse" verbeeld.'
    (uit folder Mooizooi)


Beschilderde stoel





Tafel met servies



detail van bovenstaande tafel.



Kleurrijk kamerscherm




Schoenen van Piet Schopping, n.a.v. een schilderij van Jopie Huisman.



Portretten van Caroline Sterkmann



Hierboven en hieronder zelfportretten van Piet Schopping





Zelfportret van Elise Alberts




Portret van William Meerkerk



De kunstenares voorzag bovenstaand schilderij zelf van commentaar.  Dit was te beluisteren via een aan de muur bevestigde oude telefoon.
Zij vertelde, heel ontroerend, het verhaal van haar overleden oma waar ze altijd op de thee ging en die ze op dit schilderij heeft vereeuwigd.

Een zeer bijzondere tentoonstelling. 
Mocht je deze vakantie toevallig in Friesland komen dan is hij zeker aan te raden. 
Ook het werk van Jopie Huysman is uitgebreid in dit mooie museum te bewonderen.
Bovendien is het stadje Workum een bezoekje waard.
Ik heb er in elk geval erg van genoten.

3 comments:

  1. Iedere keer ben ik weer onder de indruk van deze kunst! Ook deze tt lijkt me heel bijzonder. Wie weet kom ik nog in de buurt?

    ReplyDelete
  2. Wat goed van je Els, om dat te delen. Lijkt me een erg mooie tentoonstelling.
    Zelf heb ik bijna 20 jaar in Friesland gewoond, en ben nog nooit in het Jopie Huisman Museum geweest, wel prachtige foto-expositie over zijn werk gezien, van een fotograaf uit Franeker, Joan van der Brug, uit de tijd dat hij (Jopie) nog in het Bildt woonde. Over anderhalve week ga ik naar Nederland en ben zeker van plan dit te bezoeken. Dank voor het delen.

    ReplyDelete
  3. Ach ja wat een bijzondere stukken kunst. En inderdaad Workum is ook erg mooi.

    ReplyDelete