My Blog List

Monday, May 9, 2011

MOLA-TASSEN


Eindelijk weer eens even tijd gevonden om me met molas bezig te houden. El Momo Folkart (mijn oude winkel) had tassen nodig.
Dus lekker achter de naaimachine, ambachtelijk bezig zijn en tenslotte met de hand de voering erin.
De voorkant van de tas is een originele mola, gemaakt door de Kuna-Indianen in de San Blas eilanden, waar ik a.s. zaterdag weer heen ga om nieuwe voorraad op te halen.



De blauw-witte mola was onderdeel van een schooluniform van een meisje van het eiland Nalunega


Deze mola's zijn panelen van blouses die gedragen worden door de vrouwen. Ook de techniek heet mola. Men voegt een aantal lagen stof samen, tekent hierop een ontwerp en daarna worden er steeds delen weggeknipt zodat de onderliggende laag zichtbaar wordt ( omgekeerde applicatie).
Ik koop meestal een complete blouse, om een voor- en achterkant te hebben die bij elkaar hoort. De echte verzamelaar weet dat het erg moeilijk is om een volledig paar te bemachtigen.
Ik bezoek deze Indianen al sinds 1994, meestal tweemaal per jaar. 






In de loop van deze week zal ik wat meer foto's op mijn blog plaatsen. Nu eerst maar even de tassen die vanaf deze week te koop zijn bij El Momo Folkart.

1 comment: